dinsdag 20 juli 2010

Muziek: The Police - Be My Girl/Sally

"Ik lig as knappe kearl, nooit alleenig in bed.
`t Bunt d`r duuzenden en die wilt met mien met.
Ze beschouwen mien niet as een man, moar as een lustobject.
Die vieze bloedzuugers, die mien de rust verbrekt.
Maak da-j wegkomt en heel vlug.
Klootzak van een mug!"
(Jovink - "Muggen" van het album Tour de sjans)

De Jovinks, ze waren altijd wel goed voor een kromme en/of scheve tekst. Later in dit nummer stellen ze alcoholisme voor als remedie tegen muggen, wat in zekere zin klopt. Niet zodat de muggen een alcoholvergiftiging oplopen, zoals de Jovinks pleiten. Maar alcohol doet je wel slapen, muggengezoem of niet. Want daar gaat het om, het gezoem. Muggenbeten jeuken en vormen onregelmatigheden in gave boerenbruine armen, maar de slapeloze nachten slaande op je eigen hoofd zijn het meest ernstige gevolg van de nachtelijke bezoek van deze oude wijven op zes poten. (alleen de vrouwtjes steken, wist iemand me te vertellen. Een ander weetje waar hij trots op was: ze bijten én steken, in die volgorde. Trots is er in soorten, denk ik)

Vorige week heb ik, chagrijnig van slaapgebrek, een hor geïnstalleerd voor mijn raam. Het elektrische tennisracket naast het bed voor de gevallen die letterlijk door de mazen van het net gekomen waren, en ik was klaar voor m'n nachtrust. En wat een nacht! Niet een waar Meeuwis van zong en nog steeds zingt, maar toch. En slaapvolle nacht. Ik was zelfs vijftien minuten wakker voordat ik op de fiets stapte richting werk, in plaats van de gebruikelijke tien.

Heb geen medelijden met de muggen. Ze redden zich wel. Alleen hier op de boerderij hebben ze minstens vijftig "huisdieren" die ze naar hartenlust kunnen bijten (en steken). Ik heb weer wat energie, dus ik kan genieten van het zomerweer dat weer een beetje bij Nederland past. Niet boven de dertig graden, en met opzettende wind en kans op een bui. Kijk, dat klinkt bekend in de oren, als ze het weerbericht voorlezen.

"I was blue and lonely,
I couldn't sleep a wink
And I could only get unconscious
If I'd had to much to drink"



PS. Hierrrr, het nummer van Jovink, met een doedelzak intro. Wat wil je nog meer. Heb trouwens genoten van de Zwarte Cross. Maar die zon, die ramde er flink op in. Een gloeiend rode nek en een "Tante Rikie als Onze Lieve Vrouwe"-T-shirt (onderschrift: Zij gelooft in mij) aan over gehouden. Yeah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten