vrijdag 6 maart 2009

Muziek: Yann Tiersen - Comptine d'un Autre Été: l'apres midi

Soms kun je niet slapen. Je ligt, je draait je om, herschikt de dekens, kijkt nog maar eens op de klok, staat op om water te drinken, luistert nog wat muziek...

Tenslotte besloot ik maar om even op te staan, de laptop erbij te pakken en even te typen. Ik had vroeger op typles een hekel aan typen. En in groep drie een hekel aan lezen. En muziek was ook niet wat. Nu heb ik leren typen en lezen, maar muziek maken is nog steeds niet aan me besteed. In de brugklas was zelfs het ritme aangeven door te tikken op een koebel te moeilijk. Maar aan het eind van het jaar was er altijd nog een 6 op het rapport te vinden, net als voor tekenen, ook iets wat niet echt lukte.
Verdwenen die vakken in de bovenbouw, dan was er altijd nog Cultureel Kunstzinnige Vorming. Belachelijke verslagen moesten we daarvoor maken. Ballet kijken, toneel kijken. Maar ook cabaret en films, dat dan weer wel. En bij ene meester Brouwer moesten we haiku's schrijven, wat me dan wel weer aanstond: heel droog dingen opschrijven, maar op een manier waarop het een veel diepere betekenis kon hebben.

De volle maan schijnt
De jongen fiets daar alleen
raderen draaien


Dat gebeurt ieder jaar waarschijnlijk wel honderden keren, maar toch. Zoek er een leuke foto bij van een fietser bij nacht, en het is cultuur, of kunst. En een g'tje waard bij meneer Brouwer. Moesten we voor levensbeschouwing ook nog een mandala tekenen. Ik tekende een Ying Yang teken met Schwarzenegger in het wit en Heidi Klum in het zwart. Nog van die latijnse tekens voor mannetje en vrouwtje erbij. Allemaal met passer, geodriehoek en overgetrokken silhouetten. Een uur werk. En het was een zes waard. En Anne, ze liet me dit aftelrijmpje voor een andere zomer in de middag horen.



PS. (1 maart 2010). Dit liedje uit de film Amèlie werd me ooit toe gestuurd. De letterlijke vertaling is: "aftelrijmpje voor een andere zomer: de middag". Wel een goede titel voor een instrumentaal stuk dat zo klinkt. Voor die mensen die door google naar deze pagina worden verwezen als ze ernaar zoeken.

1 opmerking:

  1. lekker mijmeren met een biertje in de hand en dit instrumentaal muziekje. Hij is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen