woensdag 29 september 2010

Muziek: Daniël Lohues- Denk aal An Joe

Slapen, hoe moet dat? Ik heb werkelijk geen idee. Hoe doe je het? Je gaat liggen, sluit je ogen. En dan komt de slaap, als je maar een beetje moe bent, er geen bouwlamp op je harses schijnt en je je ogen maar dichtdoet. Je valt in slaap. Er voltrekt zich een patroon van lichte, diepe en REM-slaap, en na een uur of acht wordt je weer wakker. Je denkapparaat volledig gereset en uptodate.

Zo zou het moeten gaan, moeten zijn. Maar als ik ga liggen, begint het denken. Denken doe je het meest als je niets te doen hebt, en dat is nou net wat je óók moet doen als je slapen wilt. Alcohol wil weleens helpen, tegen dat denken, net als nachten overslaan. Maar je leest en hoort weleens dat dat ongezond is. Ik denk als ik slapen moet. En als het denken me niet bevalt, ga ik wat anders doen. Maar dat is ook niet echt slaapbevorderend.

M'n probleem is niet echt het slapen. Het zijn de startproblemen. En de motivatie. Wie wil er nog slapen als je net nog die film kijken kunt, het boek kunt lezen, er nog fijn een kunt drinken of eindelijk eens een beetje opschiet met leren of schrijven of wat dan ook? In de ochtend werkt het niet echt. Dan kan ik niet genoeg van m'n bed krijgen. 's Ochtends nog even fijn de krant lezen voor vertrek? Een uitgebreid ontbijt? Scheren? Nah. Mezelf eruit hijsen en weg. Zwijgend.

Ideaal is dat niet. Half-ingepakte tassen, lege magen en onverzorgde voorkomens zijn het gevolg. Wakker worden is evenals het slapen gaan geen knop die ik om kan zetten. Ik moet dat spul hebben dat ze bij The A-Team gebruiken om B.A. Baracus het vliegtuig in te krijgen. Één pilletje in zijn tweeliterpak melk, een paar slokken, en honderd kilo Afro-Amerikaans spier- en vetweefsel valt om. Omgerekend heb ik vast aan een halve genoeg. In een glas water, slik, klik, licht uit. Slaap lekker.

"De wind is gaon liggen
Dat gao ik dalijk ok maar doen
Volgens mij bel jij toch nie meer zo laat
Eerst nog eben kieken, eerst nog eben wachten
Wie wet, gebeurd er nog wel wat"



PS. Lohues is een Drent. Het Drentse aal (=steeds) niet verwarrend met het Nederlandse (=paling en andere lange nepvissen) of het Twentse (=mest). Joe betekent jou, of jij. Dat je niet denkt dat Lohues droomt van een besnorde Amerikaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten