zaterdag 23 april 2011

Muziek: Franz Ferdinand - Take Me Out

Twee weken geleden zag ik er weer wat: debutanten. Jonge mensen ergens tussen de veertien en zestien jaar die voor het eerst 'uit' mochten. Ze zijn, los van hun geringe lengte, hun gebrek aan baard en hun overdaad aan onbedreven aangebrachte make-up, te herkennen aan hun houding. Zie ze staan, met de ruggen naar elkaar toe, als in een hoek gedreven. Maar dat heeft een reden: ze willen het zien, ze willen alles zien, nu ze er eindelijk zijn. Ze ruiken het zweet, het bier en de rook, ze zien welke mensen het coolst hun sigaretten roken en het gemakkelijkst hun bier drinken. Ze willen zo zijn, als die lange, oudere mensen die daar staan als of het ze geen bal uit maakt.

Je ziet ze oefenen. Hoe versleep je een meter bier zo snel mogelijk zonder te morsen? De ervaren bierhaler weet dat je met het blad hoog boven de hoofden van de mensen het snelst vorderingen maakt: niemand wil een kledder koud bier in z'n nek. Maar de jongelingen ontbreekt het vaak de lengte en het lef om dit concept succesvol uit te voeren. Als alternatief proberen ze maar wat: met het blad mensen tegen de rug stoten, hopende dat ze begrijpen dat er een blad bier met drager er langs wil. Of andersom: lichaam eerst. Met rug, schouders en ellebogen een pad vrijmaken voor het bier dat volgt. Je moet wat.

En dat is maar een voorbeeld. Want wat is het nou op een hele avond het halen van een blad drinken (dit kan behalve bier natuurlijk ook wijn, mixdrankjes of fris bevatten). Er zijn nog andere uitdagingen: hoe elkaar verstaanbaar te maken met de harde muziek, waar te staan zonder in een of ander gangpad te staan, hoe voorkom je dat je in een gesprek belandt over zendmasten en combine-races, wanneer moet je gaan eten als je niet wilt wachten in een lange rij en je optimaal profijt wilt hebben van het vettige voedsel, hoe krijg je in godsnaam sjans? En dan heb ik het nog maar over een middelgroot tentfeest in een weiland in Rietmolen. Er zijn nog kroegen, discotheken, clubs en festivals waar alles weer anders is. Uitgaan is mooi werk, maar makkelijk?

"So if you're lonely
You know I'm here waiting for you"



PS. Dit is niet de clip, daarvoor moet je even naar de site van YouTube gaan, het is niet toegestaan de clip op een site buiten die van Youtube te vertonen.
Ikzelf 'debuteerde' op de paasparty in Bentelo, in 2002, als ik me niet vergis. Wat ik nog weet is dat ik een blaadje bier naar de plek van bestemming probeerde te krijgen door er achterwaarts mee door het publiek te lopen. En dat ik een half uur geluisterd heb naar een jongen die verklaarde altijd klaar te staan als er gevochten moest worden. Ik heb hem niet in actie gezien en kwam met een intacte maaginhoud in huis. Mijn eerste uitgaan was geslaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten