dinsdag 10 november 2009

Muziek: Daryll Ann - Surely Justice

Mijn fiets is gejat! Nou ja, de meeste mensen zouden stellen van niet, want hij stond niet op slot. Dus eigenlijk is die dief maar een slachtoffer van mijn slordigheid. Als je een fiets ziet die niet op slot staat, dan moet je 'm meenemen. De gelegenheid maakt de dief.

Ik weet wel, dit is de grote stad, hier lopen slechte mensen rond. Maar ik snap het toch niet. Ik heb de fiets een kleine 20 uur voor mijn huis laten staan met de sleutel in het slot. In die twintig uur is er dus iemand voorbij gekomen die van deze gelegenheid gebruik heeft gemaakt. Het is dus aannemelijk dat deze persoon iedere dag, of in ieder geval iedere week hier voorbij komt, misschien op zoek naar losstaande fietsen, misschien gewoon onderweg, maar met de ogen open voor zulke mogelijkheden. Misschien is het een van mijn bovenburen en staat de fiets nu in de kelder onder mij.

Ik vraag me af of je ze kunt herkennen, de mensen die zoeken naar fietsen zonder slot. Het kan zijn dat mijn fiets hiervoor al iedere week gecontroleerd is. Of ie wel op slot stond. Dingen die niet op slot staan zijn blijkbaar van niemand. En als ik m'n fiets terugvond, zou ik hem dan terug kunnen eisen? Wat heb ik nu helemaal, een reservesleutel van een kabelslot dat niet op slot was, dat is wat 'bewijst' dat de fiets van mij was. Ik heb er voor betaald, maar heb geen kassabon, en mijn naam staat er niet in gegraveerd. Het enige wat dit mijn fiets maakte is dat ik de sleutels had. Had, ja.

Hoe zou het met mijn fiets gaan? Misschien staat hij een straat verder de fiets van mijn buurman te zijn. Of is ie verkocht voor een paar euro voor goedkoop blikbier. Ik hoop niet dat hij verkocht is om drugs te kopen. Ik zag laatst iemand in een telefooncel in de weer met aluminiumfolie en een aansteker. Het maakte me verdrietig.

"Got me thinking 'bout the law"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten