zaterdag 14 november 2009

Muziek: Raconteurs - Steady as She Goes

Café's zitten er vol mee: eeuwige vrijgezellen. Het zijn bijna altijd mannen, die hier hun sociale leven hebben dat er thuis niet is. Ze krijgen van de andere gasten geinige bijnamen en worden stiekem belachelijk gemaakt ("Z'n schoonmoeder kon geen kinderen krijgen.", etcetera). Of erger, er wordt met medelijden over ze gesproken. Alsof ze gehandicapt zijn.

Ze waren ooit als ieder ander, toen de tweescheiding van wel of niet vrijgezel er nog niet was. School, dansles, uitgaan, ze hebben het vaak allemaal evenveel meegemaakt als hun inmiddels gehuwde leeftijdsgenoten. Ze hebben meisjes op het oog gehad, ook dat kan haast niet anders. Maar het is er blijkbaar nooit van gekomen, wat de reden ook mag zijn. "Vrijen doe je met de onbezonnenheid van de jeugd" heb ik eens horen zeggen, en daar zal wat inzitten. Want hoe ouder je wordt hoe moeilijker het schijnt te worden. Tenzij je toevallig boer bent, dan heeft de KRO wel interesse.

Nu staat er in de atlas dat mannen en vrouwen in gelijke aantallen worden geboren. Met andere woorden, voor iedere vrijgezelle man is er een vrijgezelle vrouw. Waar zijn deze vrouwen? Zitten zij alleen thuis, voor de tv Boer zoekt vrouw te kijken? Ze zitten niet in dezelfde café's. Alhoewel ik me afvraag of er nog iets zou gebeuren als ze wel naast hun mannelijke medevrijgezellen plaats zouden nemen.

Ondertussen maak ik me zorgen. Om mezelf. Ik heb geen vriendin, zit met regelmaat in het café, heb al zo'n bijnaam en ik word met alle waarschijnlijkheid geen boer. Het ziet er niet best uit. En daar word ik op gewezen, daar heb ik ouders en zusjes voor. Hoe leuk het café ook is, en hoe veel je ook hoort en leest over overspel, huiselijk geweld en echtscheidingen, dat fenomeen verkering spreekt toch wel aan. Nu alleen wachten tot die ene vrijgezelle perfecte dame het café binnenwandelt, me van m'n kruk trekt, de kroeg uitsleurt en me dwingt haar ten huwelijk te vragen. Dan moet alles goedkomen, toch?

"Find yourself a girl, and settle down
Live a simple life in a quiet town

Steady as she goes (steady as she goes)
Steady as she goes (steady as she goes)
So steady as she goes

Your friends have shown a kink in the single life
You've had too much to think, now you need a wife"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten