donderdag 18 maart 2010

Muziek: Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son

"Ej, ma, ie mot film'n!" Ik ben weer thuis voor een zaterdag, en mijn tongval is terug. Mijn moeder had beloofd te filmen hoe wij een eik, die gevaarlijk die over de weg boog, naar beneden haalden. Even na mijn telefoontje komt ze naar buiten met camera, en een half uur later komt de oude eik met een daverende dreun op het asfalt terecht.

De rest van de dag zijn we met 5 man zoet om de eik aan stukken te zagen en het hout, dat onze kachel een winter lang brandende zal houden, weg te pakken. 5 man en onze knecht natuurlijk. Maar welke jongen van twaalf wil nu niet de hele dag op een trekker zitten? Geen idee, maar hij dus wel. Links en rechts worden nog extra takken uit bomen gehaald, en om half één eten we pannenkoeken met spek, en dat alleen omdat er geen baklever meer in de winkels ligt. Baklever, das een soort grove leverworst waarvan de plakken gebakken worden en dat 's winters heerlijk smaakt op de boterham. Maar de pannenkoeken vullen ook goed.

Later op de middag dient zich nog een kalf aan dat geboren wil worden, alleen ligt het achterstevoren in de moeder. Er worden pogingen gedaan, maar zodra het kalf, een stierkalf, de baarmoeder verlaat, is het gestorven. Gestikt zodra het zelf moest ademen. Het gebeurd vaker, maar toch trekken we ons wat minder vrolijk terug in de keuken. Daar wacht er bier, en cola voor de knecht. De knecht en ik gaan nog de kalveren voeren, die nog wel vol leven zijn en vreten dat het hun een lieve lust is. Later heeft m'n moeder rundvlees klaargemaakt, met jus en aardappelen. En ik vreet dat het me een lieve lust is.

"It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no no no,
It ain't me, it ain't me,
I ain't no fortunate son, no no no"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten