donderdag 25 maart 2010

Muziek: Mercury Rev - Goddess On A Hiway

Ooit ga ik weg. Niet voor altijd, maar wel voor lang genoeg. Met een auto, een pinpas vol geld, een baal kleren en koffer vol cd's. En dan niet over een snelweg 'jagen', maar rustig van plek naar plek rijden, en kijken, vooral veel kijken. Ik hoef niet strikt noodzakelijk wereldsteden of wonderen te zien. Niet bovenin de Eiffeltoren te hebben gestaan, of Big Ben hebben horen luiden. Of tegen een gebouw van Gaudi (in Barcelona) te hebben gepist of het Colosseum (in Rome) te hebben geswaffeld.

Ik mocht ooit mee met een vriend en zijn ouders op vakantie naar Zuid Limburg. We waren net klaar met ons derde jaar. We zijn naar Maastricht geweest, en naar de leemgrotten. We hebben gevaren op de Maas, en zo kon je die Romijnse brug goed zien. We beklommen met de fiets de Cauberg in Valkenburg. En een dag maakten we een lange fietstocht. We gingen naar de Vaalserberg het drielandenpunt bekijken, en vandaar uit naar Aken. Maar wat me het meest bij is gebleven is het fietsen in het midden van nergens (the middle of nowhere). Telkens weer een Limburgse heuvel beklimmen, en dan weer kijken, over al die hectares landbouwgrond.

En we fietsen een stuk door België. Als je in Limburg, nabij Vaals, de grens over gaat, dan kom je in Wallonië. Ik heb me er altijd over verbaasd dat een kort stuk over de grens dingen er zo anders kunnen uitzien. Dat heb je ook als je in Twente de grens over gaat naar Duitsland. De grond is hetzelfde, de mensen, genetisch gezien, ook. Maar het is anders, dat zie je meteen. En in Wallonië zag het er armer uit, de boerderijen en het gehucht dat we doorkwamen. Alles oud, wel schoon, maar nooit opgeknapt. Het was er zo rustig. Geen toerist te bekennen.

Ik wil rust, leegte, en groen. Voor een keer. Ik fietste een tijdlang van Roden naar Haren, of van Roden naar Groningen. Het was een best eind, en de wind het er meer vrij spel dan ik en Twente gewend was. Lang hield ik het ook niet vol, en later ging ik ook vaak met de bus, tot ik verhuisde naar Groningen. Maar ik zag het weer. Niet als in Wallonië, maar het leek er wel iets op. Zulke plaatsen wil ik wel meer zien. Misschien word ik wat al te snel oud. Ik houd nog steeds van harde muziek, bier en crossen op een quad op een Grieks eiland, met de zon die erop brandt. Maar dit wil ik ook eens. Om te kijken wat er is.

"Well, I got us on a highway and I got us in a car
got us going faster than we've ever gone before
I got us on a highway and I got us in a car
got us going faster than we've ever gone before"



Geen opmerkingen:

Een reactie posten