vrijdag 26 november 2010

Muziek: Die Ärzte - 3-Tage-Bart

Het komt nog voor, 's vrijdagsmiddags, dat mijn moeder haar kennersblik op mijn kin richt en vraagt: "Wanneer heb je je voor het laatst geschoren?" (eigenlijk is het vaak: "Wanneer he-j oe veur 't letste schoorn?", maar zoals je ziet is Twents op papier lang niet zo prettig als 'live') Ook m'n zusjes (of zussen, hoe zeg je dat als er een ouder is en de ander jonger? Aangezien ze allebei kleiner zijn houd ik het op zusjes) hebben regelmatig commentaar op mijn grillige scheerpatroon. Hoewel ze daarbij mijn moeders retorische vraag achterwege laten. "Je moet je scheren, broertje!" (Broertje?!? Heeft het dan niet per se met leeftijd of lengte te maken?)

Het is niet dat ik bewust bezig ben een snor of baard te kweken. Verre van. Het onderhoud van een juiste baard of snor lijkt me meer moeite dan de boel kort houden, en dat kan niet de bedoeling zijn. Want dat is het hem. Mijn ochtenden zijn kort, en dan moet je prioriteiten stellen. Ontbijt is onontbeerlijk; het verband tussen mijn gemoedstoestand en de inhoud van mijn maag valt waarschijnlijk perfect in een formule te vangen. Het sturen van m'n haren in dezelfde richting en het voorkomen van een kadaverlucht uit m'n mond en oksels zijn meestal de enige sanitaire maatregelen waar ik 's ochtend aan toe kom.

Maar de echte reden is denk ik dat het me niet erg veel schelen kan. Dus scheer ik me zodra ik merk dat een nog langere baard niet een, twee, drie te verwijderen is met mes of apparaat. En als ik me dan pas geschoren heb ben ik even heel tevreden met de gladde huid en de lucht van aftershave. Dat duurt om en nabij vijf minuten, en dan is het weg. Er is meer nodig voor een dagelijkse scheerbeurt, denk ik.

"Die Accessoires Sind Schon Perfekt,
Doch Eins Hast Du Noch Nicht Gecheckt
Die Glatte Haut Dort Im Gesicht,
Nein, Darauf Steh'N Die Frauen Nicht

Keine Frage, Dir Fehlt Der 3-Tage-Bart"



Reserve-clip:

"Had ik maar een baard als erwin.
Liep ik vast in één keer recht op.
Zou ik ook een motor kopen.
Eentje die dan past bij zon kop.
Kon ik uren blijven rijden
En dat stond dan niet raar.
Want met zon baard als erwin heb je het goed voor mekaar."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten