woensdag 23 maart 2011

Muziek: Joe Jackson - Real Men

"Mannen van Nederland, opgelet! Dít is een echte man..." Rambo komt op tv deze week, en de stem in de aankondiging spreek de mannen van ons land gebiedend toe: echte mannen schieten met machinegeweren en bazooka's en peuteren kogels uit hun schotwonden met hun zakmes (zoals mijn peetoom altijd zegt: "zonder kniepmes bu'j ma 'n halve keal"). En op Veronica is sinds deze week Men Liberation Front te zien, afgekort M!LF, met dat uitroepteken zo strategisch geplaatst. M!LF wil de vervrouwelijking van de Nederlandse man een halt toe roepen. Hoe ze dat willen doen? Ik heb geen idee. Want tijdens M!LF was ook de film "Ace Ventura, pet detective" te zien, en ik kan er geen genoeg van krijgen om te zien hoe Jim Carrey zijn auto parkeert.

Bierreclames zetten al jaren de toon als het gaat om het beschermen van het man zijn. Vrouwen krijgen een inloopkast, mannen een inloop-koelkast (of een met pootjes). Zo hoort dat. In de wereld van deze spotjes is de metroseksuele man (i.e. David Beckham en zijn volgelingen) mijlenver weg. David Beckham verfde zijn haren, lakte zijn nagels en droeg een string, hij was de man die 'zijn vrouwelijkheid niet ontkende maar omarmde'. Hij dronk ook vast geen bier. Bierreclamemannen hebben daar niks mee op. Ze drinken bier, eten vlees en kijken naar actiefilms, sport, auto's, billen, borsten en naar andere mannen die van alles kunnen met bierflesjes. Aldus de bierbrouwers.

Ondertussen weet ik niet meer wat echte mannen zijn, en het zal me een zorg zijn. Er zijn teveel dingen in de wereld die je mooi of verschrikkelijk kunt vinden. Ik ben nog nooit gedwongen om een string te dragen of mijn nagels de lakken, of verplicht een film van Sylvester Stallone of Jean-Claude Van Damme of een Formule 1-race in zijn geheel uit te kijken. Tot mijn grote vreugde. Ik heb een zakmes, maar Rambo zoekt het maar uit. Met z'n haarbandje.


"What's a man now - what's a man mean
Is he rough or is he rugged
Is he cultural and clean
Now it's all changed - it's got to change more
'Cause we think it's getting better
But nobody's really sure"



PS. Vertaling van de uitspraak van mijn oom, voor wie er nog niet uit kwam: zonder zakmes ben je maar een halve man.
David Beckham en z'n imago heb ik nooit helemaal vertrouwd. Hij had een aardige trap in het rechterbeen. Maar alle kapsels, tatoeages en tierelantijntjes? Volgens mij weten zijn vrouw en boekhouder daar meer vanaf.
Tot slot nog wat filmpjes van bierreclames, omdat ze soms best fijn zijn.





"Ej jongens, zijn jullie nog niet begonnen?"
En rest vind je zelf maar op YouTube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten