woensdag 2 maart 2011

Muziek: Metallica - All Nightmare Long

Ik ben geen getalenteerd slaper. Ik doe er te lang over om in slaap te geraken, om er uren later te lang over te doen om er met enig fatsoen uit te komen. Als kind al leek het me niet eerlijk: 's avonds was er zoveel meer te beleven dat 's ochtends vroeg. Waarom was het voor acht uur kinderbedtijd als daarna pas het voetbal begon? En het was fijn om te lezen 's avonds. Geen boeken, dat kwam later pas, maar wel folders met daarin de laatste speelgoedtrekkers. Het blaadje met kleine MF's, Fords, Renaults en Landini's op mijn kussen en het nachtlampje aan fantaseerde ik over een reusachtige eigen boerderij. 's Nachts droomde ik erover, om de volgende dag wakker te worden en kwaad te zijn omdat iemand mijn foldertje verkreukeld naast mijn kussen had gelegd.

Maar niets is zo vervelend als je wel wilt maar niet kunt slapen. En dat gebeurt er als je enge films kijkt. Of nee, films die je eng vindt, er is een verschil. Ik lag namelijk niet wakker van wrede slachtpartijen of door de duivel bezeten kleine meisjes. Ik lag wakker na het zien van Edward Scissorhands. Edward Scissorhands is een film over Edward, een jongeman met, inderdaad, scharen in plaats van handen. Het plot deed er wezenlijk niet zoveel toe, want het ging om het beeld: de bleke Johnny Depp met littekens, zwarte haren, ogen en kleren, met al dat scherpe metaal aan het eind van zijn armen. Nachten lag ik wakker, ik zag de donkere ogen kijken en de scharen blinken in het donker.

Pas jaren later keek ik de film opnieuw, en ik geloofde mijn ogen niet. Edward Scissorhands is een sprookje. Edward is een lieve, maar onbegrepen jongen. Met zijn scharen kan hij honden en heggen trimmen, voor kapper spelen en ijssculpturen maken. Een groot deel van de film is een vrolijk gesnipper van zijn scharen. Ik zal het verloop van de film niet verder verklappen, maar toen hij dit keer afgelopen was sliep ik prima. Zonder Farming Toys-folder onder mijn kussen inmiddels.

"'Cause we hunt you down without mercy
Hunt you down all nightmare long"



PS. Edward Scissorhands kwam uit in 1990, en werd geregisseerd door Tim Burton. Deze man deed onder ander ook twee Batmanfilms, Alice in Wonderland en Sjakie en de Chocoladefabriek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten