vrijdag 16 december 2011

Muziek: The Thermals - Now We Can See

Soms heb ik nog jongensdromen. Je weet wel, profvoetballer worden, miljonair worden, mooie meisjes redden uit brandende gebouwen. Zo zat ik wat te dagdromen in de bus naar Hengelo, over het worden van een rockster. Nu is het zijn van rockster niet meer wat het geweest is. De stadions worden tegenwoordig bespeeld door Coldplay en U2, en dat draait al lang niet meer om de ouderwetse "sex, drugs and rock and roll". Nee, rocksterren zijn veganistische gevoelsmensen, tevens huisman. Dat lijkt me niet wat. Ik houd van biefstuk.

Ik zou alleen rockster willen zijn onder strikte voorwaarden. Ik stel me dan zo voor dat we beginnen in een schuurtje of garage ergens bij ons in het dorp. We rommelen wat, kunnen niet echt spelen maar nemen voor de gein een paar nummers op. Veel bier en jachtbitter en loempia's en roxy's kip. Een van de bandleden lekt het 'per ongeluk' op het internet. En een of andere Amerikaanse blogger benoemd het tot de 'next big thing': rammelrock met een Twents accent is hot! Voor we het weten worden onze optredens in het plaatselijke café bezocht door hippe alternatievelingen met zo'n Arafat-sjaal. Er zijn meisjes die liever Nick en Simon luisteren maar de nabijheid van zulke sterren niet in wind kunnen slaan. We zouden stage-diven vanaf het biljart.

Ik zou graag zo'n basspeler willen zijn die op de foto's nog net in beeld komt en tijdens de concerten nog net niet tussen de roadies staat. Maar ondertussen wel album- en songtitels verzinnen. "The Last of the Big Time Beer Drinkers" lijkt me een uitstekende albumtitel, bijvoorbeeld. Over de bandnaam ben ik nog in dubio, maar Max and the Nico's is zeker een kandidaat.

Maar het is maar een droom. Ik kon tijdens de muziekles in de brugklas niet eens maat houden op een koebel, en daarop kun je feitelijk niet missen. Ik kan wel redelijk goed slapen in bussen, treinen en auto's, maar dat is ook een van de weinige talenten die van pas zouden komen bij een leven als rocker. Ik zal me moeten richten om meer realistische toekomstplannen. En blijven dromen.


"Yeah baby we were savage..
we existed to kill..
Our history is damaged,
at least it was a thrill!"



PS. Misschien toch geen bassist, een vrouwelijke bassiste zoals die van The Thermals is veel cooler. Vrouwen worden sowieso mooier als ze in een rockband zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten