woensdag 14 december 2011

Muziek: The Tallest Man on Earth - The Dreamer

Een ontiegelijk eind weg in de Melkweg cirkelt de planeet Kepler 22b om zijn ster, Kepler 22. De planeet bevindt zich in de bewoonbare zone, zoals dat heet. Dat houdt voornamelijk in dat er water kan bestaan zonder dat het altijd bevriest of verdampt. Aan die eisen voldoet de Aarde dus, vanzelfsprekend. Maar Mars ook. En Kepler 22b dus, samen met Kepler 22, zijn zon.

De zon gaat ontiegelijk vroeg onder de laatste tijd. Dat blijft nog even zo. Astronomisch begint de winter dit jaar op 22 december, om half zeven 's ochtends precies. Dat is dan de kortste dag van het jaar. Hoewel vanochtend de regen met bakken uit de lucht kwam vallen, was het vanavond behoorlijk helder. De zon ging onder en kleurde de wolken die de lucht nog wel sierden allerlei soorten oranje en rood. De vlammende wolken in de verte maakten van de bomen die daarvoor stonden tot silhouetten die niet meer van elkaar te onderscheiden waren.

Dit tafereel viel samen met het moment dat ik naar huis fietste van de bushalte naar huis. Het overkwam me de laatste tijd vaker, dat ik de zonsondergang tegemoet ging. Geen enkele keer was de lucht hetzelfde. Maar wel mooi.

"I'm just a dreamer but I'm hanging on
Though I am nothing big to offer
I watch the birds, how they dive in then gone
It's like nothing in this world's ever still

And I'm just a shadow of your thoughts in me
But sun is setting, shadows growing
A long cast figure will turn into night
It's like nothing in this world ever sleeps

Oh sometimes the blues is just a passing bird
And why can't that always be
Tossing aside from your birches crown
Just enough dark to see
How you're the light over me"



PS. Ik weet dat ik erg snel schakel van astronomie naar gemijmer over zonsondergangen, maar het gaat allebei over sterren, en er is ook een lijntje naar een mooi liedje van The Tallest Man On Earth, waarin hij observeert hoe bij een zonsondergang schaduwen groeien vervolgens oplossen in de nacht. Ik vind het een prachtnummer.

Voor wie geïnteresseert is geraakt in Kepler 22b heb ik hier een link naar een artikel hierover op de website van de Kijk. Kepler 22b, dat klinkt als een bovenwoning, maar het lijkt met dat dit de twee planeet is bij de tweeëntwintigste ster die door NASA's Kepler Space Telescope is ontdekt. Johannes Kepler was een Duits astronoom in de zeventiende eeuw, en een hele belangrijke. Ik heb dit ook maar gevonden door te googelen. De echt geïnteresseerden raad ik aan hetzelfde te doen, er is nog veel meer over te lezen.

http://www.kijk.nl/nieuws/kepler-vindt-superaarde-in-bewoonbare-zone/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten