dinsdag 13 april 2010

Muziek: The Walkers - Oh, Lonesome Me

Het is lente buiten. De zon werpt een baan van licht door de kier tussen de gordijnen, en het mini-weerstation op het bureaublad van m'n laptop geeft aan dat het in Groningen 14 graden is. Maar ik krijg er verder niks van mee. Ik lig op bed. Met pyjama aan, en daarover een wollen trui. Zo een met van die kabels.

Mijn oren voelen aan alsof ik afgelopen nacht een luidruchtig concert heb bezocht, en mijn hoofd voelt alsof daar flink gezopen werd. Alleen ontbreekt de roes. De vage herinneringen. Het gevoel dat er iets heeft plaatsgevonden dat al deze ongemakken het waard maakt. Nee, ik ben gewoon ziek. Ik moet stil liggen, want de spierpijn heb ik er gratis bijgekregen. En door m'n mond ademhalen, mijn neus is tot nader order gesloten.

Ik drink vruchtendrank uit zo'n plastic fles, en slik vrolijke roze pilletjes die ontstekingen moeten remmen en de pijn moeten verlichten. Benen onder de dekens, en een laptop en een boek in de buurt voor het geval ik niet meer slapen kan. En keukenrol, om mijn neus weer vrij te maken.

Ik probeer me voor de geest te halen hoe mijn immuunsysteem bezig is de infecties onder controle te krijgen, en te vernietigen. Uit boeken en colleges weet ik dat het een combinatie is van verhoogde beveiliging, preventieve ontruiming en een specifiek strijdplan waar menig inlichtingendienst jaloers op zou zijn. Geruisloos worden de boosdoeners eruit gepikt, en afgevoerd. Als een stadion dat relschoppers opslokt, demonteert tot de kleine pakketjes en deze via de achterdeur uitspuugt. Het is een wonder. En ik wacht. Als ik heel stil zit, voel ik het werken.

"Everybody's going out and having fun
I'm a fool for staying home and having none"



PS. "Oh, Lonesome Me" heeft niks met griep of verkoudheid te maken. Maar ik hoorde het op een lp uit pa's platenkast, Family Reunion van de Walkers, een Limburgse countryband. Niel Young heeft een heel treurige versie opgenomen, het origineel van Don Gibson is echte country, en de Kentucky Headhunters maakten er een vrolijke rocker van. Maar de Walkers dus, dankzij de platenkast van pa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten