woensdag 28 april 2010

Muziek: Easybeats - Friday on my Mind

Ik pel mijn sinaasappels door ze tweemaal rondom in te kerven, zodat ik vier identieke stukken schil overhoud. Als ik het goed doe. Nu heeft dat helemaal geen belang, maar in boeken en films en andere verhalen is dat anders. Daar komen altijd van die dingen in voor. Gewone, maar toch aparte, dingen. En dat wordt dan steeds herhaald. Het stelt eigenlijk niets voor, maar herhaling geeft het toch een lading. Seriemoordenaars werpen muntjes op, voetballers stappen steeds met het linkerbeen het veld in. En Commissaris Rex vreet steeds dat broodje van die dikke agent op.

Herhaling werkt. Refreinen in liedjes, je kijkt er naar uit, en daar komt vaak die titel vandaan. Lekker makkelijk. Rijm, da's ook herhaling. En slimme serveersters herhalen de bestelling van hun klanten, want dat vinden die klanten fijn. Als je met iemand kennismaakt, moet je zijn naam herhalen, want dat vindt hij prettig. En je onthoudt de naam beter. En een goede serie heeft minstens één "running gag", een steeds terugkerend grapje. Als een soort waardering voor de vaste kijker. ("Shut up, fool." "I love it when a plan comes together.") Het zijn de dingen waar je iets of iemand om herinnert. Vaste uitspraken, steeds hetzelfde geintje, dat trekje, die gekke muts die zelfs zomers opgezet werd.

Dus ik ben vast bezig aan mijn ding. Misschien is het iedere avond om zes over zes precies beginnen met het pellen van het sinaasappel, altijd met hetzelfde schilmesje (zo een met een schopje, uit Solingen, Duitsland). Dan leg ik de vier stukken schil lepeltje-lepeltje in elkaar, en eet ik de vrucht partje voor partje op. In een film moet ik dat dan ergens op een bankje in een park doen. Steeds hetzelfde bankje natuurlijk, in hetzelfde park. Maar het is nog een project in aanbouw. Ik houd sowieso niet zo van fruit.

"Monday morning feels so bad
Everybody seems to nag me
Coming Tuesday I feel better
Even my old man looks good
Wednesday just won't go
Thursday goes too slow
I got Friday on my mind"



PS. Past er niet echt bij, dit nummer, maar op iets wat echt passend was kon ik niet echt komen. Maar een ik-verlang-naar-het-weekend-nummer gaat er altijd wel in. En vrijdag is de dag dat wijlen H.M. Juliana jarig was. Dus een mooi vrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten