woensdag 22 december 2010

Muziek: AC/DC - Mistress For Christmas

"Ga je kerstinkopen doen?" Vroeg de kapster (een mooie blonde die de grote spiegel voor ons eer aandeed) toen ze afgelopen vrijdag mijn haar weer in model bracht. Ik wacht altijd enkele weken te lang met mijn kappersbezoek, wat veel haargel kost en afkeurende blikken van moeder en zusters oplevert. Wat als gevolg heeft dat ik "doe maar mooi kort" antwoord op de vraag bij de kapper of wat er gebeuren mag. Wat weer leidt tot een tevreden opmerking van m'n vader: "I-j bunt d'r mooi glad onderhen kom'n!"

Kerstinkopen. Voordat ik klaar was met bedenken wat die in mijn geval in zouden zijn geweest, zei ik nee. Wat koop je als kerstmis eraan komt? Als ik hier, nu, ons huis doorloop, merk ik dat er nagenoeg geen aanwijzingen zijn dat het over een paar dagen kerst is, de kalender op de wc niet meegerekend. Maar hier vier ik geen feestdagen, geen enkele. Thuis (thuisthuis zoals dat in studentenjargon heet, het oudershuis) ontdekte ik afgelopen weekend al een kerstboom en enkele bloemstukjes, aangeschaft, opgetuigd en geschikt door mijn moeder, met hier en daar een helpende hand van haar dochters. Mijn vader en ik hebben nog prehistorische kerstlichtjes-voor-buiten opgehangen voor het huis, maar deze lieten al snel het leven. En daarmee stierf mijn bijdrage aan de kerstdecoraties een stille dood.

Dus misschien had ik beter naar m'n bevallige kapster kunnen luisteren, en had ik het weekend moeten gebruiken om kerstinkopen te doen. Een Kerstman die danst op "I Feel Good", kerstkaarten met een beschonken rendier erop, de kerstsingle van Cage Against The Machine met 4 minuten en 33 seconden stilte. Iets, wat me niet zal doen overkomen als Scrooge, die ouwe kerstmis-hatende krent. Maar het is nog niet te laat, ik kan nog iets doen om te zorgen dat kerstmis 2010 niet geheel zonder mijn bijdrage tot stand kwam. Het kan nog, een geheel eigen kerstinkoop. Of het ervan komt, weet ik nu nog niet, maar evengoed kan ik het volgende aanbieden: ik wens eenieder die dit leest een prettig kerstfeest. Lief zijn voor elkaar! Tot slot heeft AC/DC nog een kerstwens met de wereld te delen:

"I want a mistress for christmas"



PS. Cage Against The Machine is een initiatief dat in Engeland ontstond om de winnaar van X-factor van de nummer 1 plaats af te houden tijdens kerstmis. Nummer 1 met kerstmis, dat is een big deal in Engeland. 4'33, zoals het nummer heet, is een bestaand nummer van een serieus genomen componist. Grote Engelse artiesten kwamen naar een studio om ruim vier en een halve minuut stil te zijn. Helaas is het plan mislukt, en staat er een X-Factor-knul op één deze week. Het nummer werd op 13 december jl. in DWDD door een pianist volledig ten gehore gebracht, en dat leverde 4,33 minuut vreemde en mogelijk legendarische televisie op. Jan Mulder zien zitten zwijgen. Kijk en huiver:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten