zaterdag 25 december 2010

Muziek: The Tallest Man on Earth - Burden of Tomorrow

Kerstavond is voorbij. Ik zit met een laptop op schoot in een lege woonkamer voor een langzaam dovende houtkachel. Door een koptelefoon knarst The Tallest Man On Earth woorden mijn hoofd binnen, terwijl een broodmaaltijd en verscheidene fijne biertjes zich in mijn buik aan het verteren zijn en een klungelige kerkdienst (niet om weer terug te grijpen naar nostalgie, maar dat kinderkoor is wel eens beter geweest) en twee familiefilms zich nog laten verwerken tussen mijn oren.

Kerstavond is de thuisavond van de kerst, bij ons dan. Daar waar ik vandaan kom hoor je de eerste kerstdag (morgen, of vandaag eigenlijk, op de klok kijkende) naar de Ster van Twente te gaan, het hoogtepunt van het piratenjaar, en een big deal en trekpleister in deze regio. Maar op de één of andere manier heb ik me er nog altijd van weten te mijden. Vorig jaar ben ik samen met vrienden, op advies van een man die, zeker weten, had gezien op internet dat daar zát te doen was, afgereisd naar Hengelo om daar te gaan stappen. Nadat de taxichauffeur ons had afgezet in een verbazingwekkend stil en donker Hengelo, dwaalden we een kwartier lang door lege straten langs gesloten zaken. Uiteindelijk zagen we een barretje dat geopend was. Wat bleek was dat de Turkse uitbater een avondje had georganiseerd voor familie en vrienden. Maar, waarschijnlijk om dat we er zo reddeloos verdwaald en teleurgesteld uitzagen, waren we welkom om een biertje terwijl we bedachten wat we met de rest van onze avond zouden doen. Een vriend van de barman was een taxichauffeur die deze avond dienst had, en deze man bracht ons uiteindelijk naar een café in Enschede waar we de nacht doorbrachten op een dieet van bier, hardrock en Jägermeister.

Het leek geen sensationele manier om eerste kerstnacht door te brengen, maar de dag erop hoorden we dat grote groepen mensen de toegang waren ontzegd bij het eerder genoemde piratenfeest, om de doodeenvoudige reden dat de locatie uitpuilde van bezoekers. Daarbij vergeleken was het zitten aan een bar in een dunbevolkt café onder het genot van bier en rockmuziek absoluut geen straf. Ik heb nog weinig besef wat de komende eerste kerstnacht gaat inhouden, hoewel ik al wel een vermoeden heb dat dit jaar wederom de Het Piratenfeest (Die Ster Van Twente) niet de locatie is zijn waar ik eindigen zal. Het is altijd weer een verrassing en dat heeft ook wel iets. Je maakt je eigen kerst, en na een dag van spelletjes en televisie, waaronder het onvermijdelijke monopoly en Sissy, is alles met bier, harde muziek en vrienden een welkome afwisseling.

"Oh but rumor has it that I wasn't born,
I just walked in one frosty morn.
Into the vision of some vacant mind."



PS. Deze zanger uit Zweden maakt liedjes op gitaar in de traditie van Bob Dylan. Luister door de vreemde stem heen en je hoort erg, erg fijne dingen. En links en rechts fraaie teksten als het bovenstaande. "Er wordt gezegd dat ik niet geboren werd, ik kwam gewoon op een ijzige morgen binnenlopen". Verzin dat eens. En maak er maar eens chocola van, om met Finkers te spreken. Wat het te maken heeft met eerste kerstdag? Pffffffffffff. Geen idee. Geniet van je kerst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten