woensdag 29 december 2010

Muziek: The Shirts - Tell Me Your Plans

Ik wil een nieuw jaar. Ik ben klaar met het oude. Er zit niet veel meer in. Henk komt nog, vrijdag, maar dat is het dan. Wat kan er verder nog gebeuren? En persoonlijk vind ik dat er te weinig gebeurde. Te weinig om later mezelf, als ik oud mag zijn, nostalgisch te warmen aan de gedachte van 2010. Sterker, vooruitziend, denk ik dat als ze me vragen zouden naar 2010, zal ik waarschijnlijk mopperen over een verloren WK finale, en dat is gewoon... teleurstellend. Dat is niet het woord dat direct in m'n gedachten schiet, maar vooruit, het geeft een impressie.

Maar ik denk niet erg in jaren, misschien zal het daarom niet zo'n probleem zijn straks. Ik moet ik mijn hoofd eerst rekensommetjes maken om uit te denken wat er in elk jaar is gebeurd. 1999? Toen werd ik 12 omdat ik in 1987 geboren ben, toen zat ik in groep 7 en in groep 8, en dus werd ik dat jaar kampioen met voetbal. Hoeve D1! Ik zou dat team nog wel voor je kunnen uitschrijven, met opstellingen, topscorers, trainers, leiders, wasmoeders. FIFA 99 (het computerspel) was goed, maar ik speelde toen nog FIFA 98, m'n neef had 99. Nick Hornby merkte ooit eens op (in Pitch Fever) dat voetbalfanatiekelingen denken in seizoenen, in plaats van kalenderjaren, en hij heeft een punt. Hoewel het niet exclusief is voor voetbal. School werkt ook zo. Hoewel groep 7 geen belletjes doet rinkelen. Ik zou waardeloos zijn bij spelprogramma's met specifieke jaren als thema. Gelukkig ziet het er voorlopig niet naar uit dat ik een bekende Nederlander word, dus dat is dan een geluk.

Maar er zijn meer mensen die goed moeten kunnen vertellen over vervlogen tijden. Opa's bijvoorbeeld, of eeuwig vrijgezel gebleven oude ooms. Die horen over 50 jaar hun kleinkinderen, neefjes of nichtjes te kunnen vertellen over de winter van 2010, toen opa (of oom) Kaas op eerste kerstdag de besneeuwde wei van de ouderlijke boerderij inliep om foto's te maken met de nieuwe fotocamera, enkel om er al na enkele foto's achter te komen dat de accu het opgeeft. Maar toch maakte die gekke ome Kaas zijn wandeling af, zijn laarzen verdwenen soms helemaal in de sneeuw, stel je eens voor, kinderen! Nu lijkt het nog een dom, simpel verhaal. Maar als Nederland in 2060 voor de helft onder water staat en een subtropisch klimaat heeft, dan maakt die oude Kaas helemaal de blits bij de kinderen die allemaal apparaatjes hebben met accu's die nooit opraken. Mijn doel voor 2060 is gezet, ik moet dit bewaren tot het zover is. Nu nog voor het komende jaar. Maar voorlopig, voor de korte termijn: een goede jaarwisseling allemaal. Guten Rutsch!


"Please, tell me your plans
No, don't tell me your plans
'Cause I'll just get in your way"



PS. Guten Rutsch is Duitse voor "goe-de jaar-wis-sel-ing". Zo veel bondiger en beter: het jaar uit roetsen, zoef! Voor wie niet weet wie ik met Henk bedoel, zie een blog van januari 2010, en denk op zijn minst even aan Hem, aan Henk, op oudjaarsdag, maar zoek Hem het liefst op. En The Shirts waren zojuist te zien in top 2000 a go-go, en plannen horen bij nieuwe jaren. Een Hans-Teeuwen-sje: "Voilá: het verband!" (ken je hem (nog)? Het verband tussen een unieke zin met het woord 'pier' en fistfukken? Als ik een prijs had werd het een prijsvraag...)

1 opmerking:

  1. Wel echt een nummer dat bij de jaarwisseling hoort. En guten Rutsch... Limburgers zeggen ook zoiets, 'gooie roetsj' ofzo. En wat betreft verhalen van vroeger: die hoor ik heel vaak op mijn werk, en ze blijven mooi als ze vol overtuiging verteld worden!

    BeantwoordenVerwijderen