vrijdag 28 mei 2010

Muziek: Tim Knol - When I Am King

Als jonge jongen waren mijn dromen simpel en overzichtelijk. Nou ja, simpel, maar in ieder geval overzichtelijk. In mijn dromen werden we kampioen, en dan nog eens, en nog eens. Uiteindelijk zouden we doorpromoveren naar de eredivisie, en dan eensgezind alle vette contracten van Real Madrid en Juventus weigeren. In andere dromen ging ik wel naar het buitenland, naar Sunderland, want die ploeg kende ik van een computerspel. In latere dromen redde ik meisjes uit de armen van enge mensen of uit heftige stormen. Het zijn die succesverhalen die ze bedoelen als ze het hebben over "als in een jongensboek".

Mijn dromen werden in de loop der jaren steeds onsamenhangender. Ik weet nog dat ik in bed lag met griep. Lang was ik wakker, zwetend onder de dekens, en dan weer rillend erbovenop. Toen ik uiteindelijk sliep, droomde ik dat ik op een schip in storm lag te slapen. Ik werd zeeziek, voelde hoe m'n bed heen en weer schoof en draaide door de deining van het schip. Ik had vlak daarvoor Anderland van Paul Biegel gelezen, over Sint Brandaan die als eerste naar Amerika zou zijn gevaren in de Middeleeuwen. Vandaar dat schip in de storm waarschijnlijk. Ik werd zo mogelijk nog zieker wakker. M'n bed stond tot m'n verbazing nog steeds op dezelfde plaats. Later werd ik wakker met flarden van dromen in m'n hoofd die mensen, plaatsen en gebeurtenissen bij elkaar brachten die ik niet meer plaatsen kon.

Je droomt alleen tijdens de remslaap, en dan bewegen je ogen snel heen en weer. Je hersenen herstellen dan en verwerken informatie, en de dromen zijn onderdeel van dat proces. Ik kreeg bij levensbeschouwing een stencil over dromen en hoe je ze kunt verklaren. Freud kwam er in voor, en Jung. En meer namen die ik niet meer onthouden heb. Er zaten ook stukken bij over paranormale dromen, met voorspellende kwaliteiten. Maar ik droom niet meer zo veel, en als ik droom, ben ik hem bij het wakker worden op slag vergeten. Mijn bed draait en schuift alleen nog als ik beschonken thuis kom. En dan kan ik nog een uitspraak uit een oud verhaal herinneren: "De volgende keer als ie voorbij komt, spring ik er in!"

"Day after day... he's in his fantasy world
Yes he's got dreams, he's hanging on to them

Oh, bless the day... when I am king
Already, got my plan

Oh lonely boy... needs to be working on it
time slips away, you're living in the future

Oh, bless the day... when I am king
Already, got my plan"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten