zondag 20 december 2009

Koud

Het is koud, en los van de ellende met het verkeer en de leidingen bij ons in de schuur, maakt het bij de mensen juist warme gevoelens los. In de trein zie ik het: vooral dames hebben een mooie warme sjaal uitgezocht, en nestelen zich er in. Er worden weer stampotten en jachtschotels gegeten, en schaatsen wordt weer iets van iedereen, en niet meer alleen van Sven Kramer. En koud is niet verkeerd. Als het droog is en niet waait mag het van mij liever koud dan heel warm zijn. Te warm is het al snel.

En nu schijnt de zon fel, zonder te branden op de huid. Ik vind de zon het mooist als hij opkomt of ondergaat bij helder weer. Juist dan, eerder dan wanneer hij aan de hemel staat, kun je zien dat de zon warmte betekent. Rode en oranje kleuren vechten om voorrang, en zolang er niet iets in de weg staat is het er voor iedereen, overal. Het is een van de mooiste dingen, denk ik.

"De zon is een bal met lava." Dat zei Hans Teeuwen, en lava lacht niet. Maar iedereen geeft zon een plaats, en altijd als een soort van god. De zon is slechts een ster, zeggen sommigen, een van een heel stelsel, of een van een cluster, die weer behoort tot een supercluster. Ik weet het niet meer, ze hebben het wel vertelt bij algemene natuurwetenschappen. Maar het is onze ster, de enige die we krijgen. Straks, als wij, mensen, er al lang niet meer zijn, zal het de aarde opslokken, verbranden, doen exploderen, zoiets. Om het even filosofisch te zeggen: de zon neemt dan alles terug wat het ooit gegeven heeft.

Er zijn veel liedjes geschreven over de zon. En ik kan slecht kiezen. Maar ik heb de muziektitels afgezworen, dus ik laat gewoon een lijstje achter. En kijk nog eens, als de zon ondergaat, je hoeft er niet meer voor op te blijven.


Arctic Monkeys - When The Sun Goes Down

Skik - Dankjewel voor de zon
Beatles - Here Comes The Sun
Rammstein - Sonne
Soundgarden - Black Hole Sun
Big Star - Watch The Sunrise (Geen YouTubefilmpje te vinden, excuus. Wel goede band trouwens, pak dat op!)
Kooks - See The Sun

Geen opmerkingen:

Een reactie posten