woensdag 11 maart 2009

Muziek: Big Star - September Gurls

Normaal gesproken zou ik moeten wachten tot het einde van de zomer om dit nummer als "titel" te gebruiken, maar hij zit nu in mijn hoofd, dus helaas, het moet maar zonder verdere aanleiding.

Dat nummers kiezen gaat toch aardig willekeurig. Ik ga naar de blog, klik op nieuw bericht, zet de cursor bij titel en typ muziek:. En dan begint het pas. Gisteravond dacht ik ineens aan André Manuel (das de zanger van Fratsen en een cynische cabaretier) en daardoor aan een nummer dat ik hoorde bij Radio Henk, de lokale alternatieve piratenzender die alleen draait op oudjaarsdag. Daar draaide de dj weer een ander nummer, Pimpelmees. En Youtube bood een redelijke verzameling nummers. En iedereen uit een klein dorp herkent wel iets in "In ons dorp". Let wel, ik ben gek op ons dorp, net zoals Manuel nog steeds in Diepenheim woont.

Dit nummer hierboven een fijn jaren zeventig nummer dat door zekere redenen, waar een heel boek over is volgeschreven, nooit echt bekend is geworden. Komt neer op 'verkeerde plaats, verkeerde tijd'. En dat gebeurt vaker. Politici als Wilders moeten ook net de mazzel hebben dat juist nu mensen bang zijn geworden voor moslims. Misschien kan hij net als zijn gesnorde voorbeeld ook nog de crisis in de voeten van Zij-die-richting-Mekka-bidden schuiven.

Feit is dat veel van dit soort nummers nog het aanhoren waard zijn. Dit specifieke nummer gaat over jongens die in december nostalgisch dromen van hun meisjes in september. Een kleine winterdepressie. Nogmaals, de timing is niet best, en de spelling is zoals Alex Chilton het bedoeld heeft. Gurls met een u dus.




Lyrics | Big Star - September Gurls lyrics

Geen opmerkingen:

Een reactie posten